* مأموریت
فرهنگسازی و تقویت زیرساختهای پژوهش، ساماندهی و حمایت از مؤلفههای نظام پژوهش و تولید علوم حوزوی و علوم انسانی ـ اسلامی و سایر حوزههای دانشی با رویکرد اسلامی و مطالعات پیرامونی حوزه و علوم حوزوی در عرصه ملی و فراملی.
* چشمانداز
نظام جامع پژوهش حوزههای
علمیه در افق 1404 نظامی است:
پویا،
پاسخگو، الهامبخش، جامعنگر، همافزا، همگرا، کارآمد، اثربخش، راهبر، پیشگام و
مرجع در تولید و گسترش علوم اسلامی، انسانی و سایر حوزههای دانشی با رویکرد
اسلامی.
در این افق، نظام پژوهش حوزههای علمیه از ویژگیهای زیر برخوردار خواهد بود:
1) بهرهمند از پژوهشگران سرآمد و مورد نیاز در عرصههای مختلف علوم اسلامی؛
2) توانمند در نظریهپردازی و تولید علوم حوزوی و علوم انسانی ـ اسلامی و سایر حوزههای دانشی مبتنی بر قرآن و مکتب اهل البیت علیهم السلام؛
3) پاسخگوی بههنگام به نیازهای پژوهشی در سطح ملی و فراملی؛
4) برخوردار از معیارها و شاخصهای پژوهشی بر اساس سنتهای حوزوی و با بهرهگیری از تجارب جدید؛
5) مرجعیت علمی و شناخته شده و برخودار از جایگاه ممتاز در نظامهای پژوهشی جهان اسلام؛
6) برخوردار از نظام مدیریتی توانمند،کارآمد و فعال؛
7) دارا بودن تعامل مؤثر با نظامهای علمی و مرتبط؛
8) توانمند در بهرهگیری از کرسیهای دروس خارج و سطوح عالی در راستای تولید علم در رشتههای علوم اسلامی و علوم انسانی ـ اسلامی با رعایت ضوابط علمی و طی مقدمات لازم؛
9) برخوردار از نظام کارآمد تولید، نشر و اطلاع رسانی محصولات پژوهشی حوزههای علمیه؛
10) توانمند در رشد و گسترش متوازن علوم اسلامی.
* اهداف کلان
11) نهادینهسازی و ارتقاء مرجعیت علمی حوزههای علمیه؛
12) نهادینهسازی فرهنگ تولید علم و پژوهش در حوزههای علمیه مبتنی بر ارزشهای اسلامی و اخلاقی؛
13) توسعه علوم حوزوی و تأسیس علوم انسانی ـ اسلامی و نظامات اجتماعی در راستای استقرار تمدن جهانی اسلام؛
14) تعامل کارآمد و همافزا با نظامهای جامع حوزوی و نهادهای علمی، فرهنگی و اجرایی در سطح ملی و فراملی؛
15) رشد و توسعه منابع، تجهیزات، امکانات و زیرساختهای پژوهشی با تأکید بر ارتقاء و حمایت از منابع انسانی پژوهش.
*ارزشهای اساسی
16) تأکید بر ارزشهای مصوب سند چشمانداز حوزههای علمیه به ویژه:
1. 1. توجه به اندیشه و رهنمودهای حضرت امام خمینی قدس سره و مقام معظم رهبری مد ظله العالی و مراجع عظام تقلید دام عزهم؛
2. 1. خردورزی، حکمت و بصیرت،
3. 1. امتزاج علم، ایمان و عمل صالح،
4. 1. پیشبرد علوم و اندیشه اسلامی از طرق اجتهاد و خلاقیت،
5. 1. تکریم علم، عالم و متعلم و حفظ سنتهای سلف صالح،
6. 1. پاسخگو بودن در برابر نیازهای دینی مخاطبان و جامعه،
7. 1. فرهنگ گفتمان و تعامل علمی و منطقی با سایر ادیان و مذاهب؛
17) جامعیت دین و توانمندی علوم اسلامی در نظام سازی، جامعهپردازی و تمدنسازی؛
18) هدایتگری، سعادتبخشی و نافع بودن علم و منزلت والای عالم و محقق؛
19) اخلاقمحوری در جریان تولید دانش؛
20) بهرهگیری از دستاوردها و میراث علمی، فکری و روشی سلف صالح همراه با بهرهگیری از فناوریهای نوین؛
21) حریت، آزاداندیشی، حق طلبی و حقیقتجویی؛
22) همگرایی و همافزایی و کارجمعی توأم با مسئولیتپذیری؛
23) روشمندی و اتقان در تحقیق مبتنی بر کتاب، سنت و عقل؛
24) بهرهوری بهینه و بههنگام تولید دانش؛
25) پیوستگی و ارتباط متقابل و وثیق آموزش و پژوهش.
* سیاستهای کلان
26) تأکید بر سیاستهای مصوب سند چشمانداز حوزههای علمیه به ویژه:
1. 1. اهتمام جدی بر تحقق اندیشهها و رهنمودهای امام راحل قدس سره و مقام معظم رهبری دام ظله العالی و بهرهمندی از منویات و فرمایشهای مراجععظام مد ظلهم،
2. 1. هوشمندی و مراقبت در بهرهبرداری از علوم و تجارب بشری و فناوریهای نوین با تأکید بر حفظ هویت حوزههای علمیه،
3. 1. کیفیتگرایی و رشد هدفمند و متوازن در ابعاد محتوایی و ساختاری حوزههای علمیه،
4. 1. اهتمام به شناسایی و جذب استعدادهای برتر و توجه ویژه به شکوفاسازی، تربیت و ارتقاء نخبه حوزوی؛
27) تأکید برارتقاء مستمر استانداردها در مؤلفههای نظام پژوهش؛
28) توجه به اطلاعرسانی علمی مؤثر، کارآمد و جامع؛
29) رویکرد نیازمحور و آیندهنگر به نظام پژوهش؛
30) رویکرد پاسخگویی بههنگام؛
31) اهتمام به توسعه متوازن، هم افزا و هماهنگ؛
32) اهتمام به فعالسازی ظرفیتهای حوزوی در عرصه پژوهش؛
33) توجه به نقش و جایگاه منابع انسانی پژوهشی و حمایت مادی و معنوی آنان؛
34) توجه به سنتهای علمی و روش اجتهادی در پژوهش؛
35) تأکید بر بهرهگیری از امکانات ملی در امر پژوهش؛
36) اهتمام به ترویج و ارتقاء فرهنگ و اخلاق پژوهش و سنن حوزوی مرتبط با عرصه تحقیق؛
37) توجه به گفتمان تولید علم، نظریهپردازی، نقد و آزاداندیشی؛
38) اهتمام به حضور و تعامل فعال در عرصه جهانی پژوهش و تولید علم با اولویت جهان اسلام بهویژه حوزههای علمیه؛
39) پژوهشمحوری در تربیت علمی طلاب و تأکید بر اصل همراهی پژوهش و آموزش؛
40) اهتمام بر مطالعات تطبیقی و مقارن همراه با نقد؛
41) تأکید بر مشارکت در تدوین و ساماندهی قوانین، آییننامهها، بخشنامهها و دستورالعملهای حوزه در راستای هماهنگی بین دستگاهی.
£ راهبردهای عملیاتی
هدف کلان شماره 1: نهادینهسازی و ارتقاء مرجعیت علمی حوزههای علمیه
42) رشد و توسعه متوازن علوم حوزوی و علوم اسلامی ـ انسانی؛
43) ارائه جامع، مستدل و اقناعیِ معارف قرآن و مکتب اهل بیت علیهم السلام به مخاطبان، متناسب با نیازها، شرایط و اقتضائات؛
44) زمینهسازی، تقویت و توسعه بنیانهای اجتهاد و مجتهدپروری و تعمیم روش اجتهادی در دانشهای حوزوی؛
45) حضور و نقشآفرینی فعال، مؤثر و اجتهادی حوزههای علمیه در تمام عرصههای دانشی و فعالیتهای علمی، در سطح ملی و فراملی
46) احیاء و بهرهگیری از تراث علمی حوزههای علمیه و الگوسازی مفاخر علمی حوزه؛
47) رصد و پایش دائمی شرایط محیطی، و پاسخگویی بههنگام و متناسب با نیازهای حوزه، جامعه و نظام اسلامی؛
48) مواجهه علمی و فعال با جریانها و فرقههای معارض، معاند و منحرف در سطح ملی و فراملی؛
49) رشد و توسعه نظام آموزش پژوهشمحور در حوزههای علمیه؛
50) بهسازی، توسعه، تحول و هماهنگسازی ساختارهای تولید و مدیریت دانش متناسب با رسالت حوزه های علمیه و نیازهای حال و آینده؛
51) طراحی و انسجامبخشی شبکههای تولید، نشر و کاربست دانش؛
52) استانداردسازی تولیدات علمی و پژوهشهای حوزههای علمیه؛
53) همکاری در بهبود، تسهیل قوانین، مقررات و فرایندها و فعالیتهای مؤثر در تولید دانش.
هدف کلان شماره 2: نهادینهسازی فرهنگ تولید علم و پژوهش در حوزههای علمیه مبتنی بر ارزشهای اسلامی و اخلاقی
54) گسترش و تقویت گفتمان پژوهش و تولید دانش در حوزههای علمیه؛
55) توسعه فرهنگ و فضای نظریهپردازی، نقد و مناظره و آزاداندیشی علمی؛
56) ترویج و ارتقاء اخلاق پژوهش همراه با تقویت روحیه تعهد و کار جمعی؛
57) احیاء سنتهای اسلامی و حوزوی در عرصه پژوهش؛
58) تبیین و ترویج نگاه جامع فقهی به علوم و دانشها.
هدف کلان شماره 3: توسعه علوم حوزوی و تأسیس علوم انسانی ـ اسلامی و نظامات اجتماعی در راستای استقرار تمدن نوین اسلامی
59) تحول و ارتقاء علوم انسانی بر اساس مبانی اسلامی و تقویت جایگاه آن در نظام علمی ـ پژوهشی حوزههای علمیه؛
60) طراحی و مهندسی رشتههای علوم اسلامی و بینارشتهای متناسب با نیازهای حوزههای علمیه، کشور و جوامع بشری؛
61) مهندسی و جهتدهی نظام علم و پژوهش حوزههای علمیه مبتنی بر اجتهاد عمیق و پویا ناظر به توسعه نظامات فکری و اجتماعی اسلام؛
62) مشارکت مؤثر در طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و سبک زندگی اسلامی به عنوان نقشه راه تمدن نوین اسلامی.
هدف کلان شماره 4: تعامل کارآمد و همافزا با نظامهای جامع حوزوی و نهادهای علمی، فرهنگی و اجرایی در سطح ملی و فراملی
63) گسترش تعاملات علمی تأثیرگذار با نهادهای سیاستگذار، برنامهریز و مولد دانش در سطح ملی و فراملی؛
64) توسعه و تقویت ارتباطات و تعاملات میان اندیشمندان عرصه علوم اسلامی در سطح حوزه، کشور و بین الملل؛
65) مشارکت در اطلاعرسانی بهروز تحولات علمی حوزههای علمیه در سطح ملی و بین المللی با تأکید بر بهرهگیری از فناوریهای نوین؛
66) همکاری در تربیت نیروهای متخصص برای نظام در چارچوب مأموریتها و شئون حوزه.
هدف کلان شماره 5: رشد و توسعه منابع، تجهیزات، امکانات و زیرساختهای پژوهشی با تأکید بر ارتقاء و حمایت از منابع انسانی پژوهش
67) پرورش و توانمند سازی منابع انسانی پژوهش با تأکید بر تربیت منابع انسانی شایسته، خلاق، دانا، کارآمد؛
68) مشارکت در توسعه و تقویت زیرساختهای فناوری اطلاعات و ارتباطات علمی ـ پژوهشی حوزههای علمیه و تأسیس بانکهای اطلاعات علمی و پایگاه استنادی علوم اسلامی؛
69) ایجاد بانک جامع مباحث فقهی شیعه به ترتیب تاریخی خصوصاً با مقایسه فقه اهل سنت در مباحث و موضوعات مربوطه؛
70) ساماندهی و حمایت منابع انسانی در رشتههای مختلف با رویکرد شناسایی استعدادها و اولویتدهی به ظرفیتهای نخبگانی و ارتقاء سطح دانش و مهارت پژوهشی آنان؛
71) حمایت از فعالیتها و دستاوردهای پژوهشی محققان و نهادهای حوزوی؛
72) مشارکت در ساماندهی منابع پایدار و اقتصاد علم و پژوهش؛
73) گسترش و توزیع متوازن و نظاممند ظرفیتهای مادی و معنوی پژوهشی حوزههای علمیه متناسب با اولویتها و نیازها.
این مصوبه در کارگروه موضوع مصوبه 1032 در تاریخ
96/5/9، بررسی و تصویب شد و سپس در جلسه 85، مورخ 96/8/12شورای عالی حوزههای
علمیه به صورت کلی مطرح شده و مورد تصویب نهایی قرار گرفت.