اولین جلسه از سلسله نشستهای اساتید و فضلای حوزه علمیه در نهمین دوره شورای عالی حوزههای علمیه با موضوع «نقش آفرینی در عرصه راهبری و سیاستگذاری» و به منظور بررسی چگونگی مشارکت اساتید و فضلای جوان در عرصه سیاستگذاری برگزار شد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شورای عالی حوزههای علمیه، تعیین سیاستها، خط مشیها و راهبردهای حوزه علمیه از مهمترین و حساسترین وظایف شورای عالی حوزه است و شکی نیست که تحقق مطلوب این امر خطیر بدون مشارکت اساتید و فضلای جوان، به ویژه ذهنهای خلاق، میسر نخواهد بود.
بدین منظور، دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه به پیروی از رهنمودهای مقام معظم رهبری – مدظلهالعالی – و با هدف بهره مندی از نظرات ارزشمند این قشر فرهیخته و ایجاد زمینه برای نقش آفرینی هر چه بیشتر آنان در سیاستگذاریها و تدوین برنامههای حوزه، سلسله جلسات هماندیشی برگزار مینماید.
اولین جلسه از سلسله نشستهای اساتید و فضلای حوزه علمیه در نهمین دوره شورای عالی حوزههای علمیه با موضوع «نقش آفرینی در عرصه راهبری و سیاستگذاری» که بررسی چگونگی مشارکت اساتید و فضلای جوان در عرصه سیاستگذاری اختصاص داشت، در محل دبیرخانه این شورا برگزار شد.
این راه ادامه خواهد یافت
در ابتدای این نشست، حجت الاسلام و المسلمین احمد فرخ فال با اشاره به تأکید دبیر شورای عالی حوزههای علمیه نسبت به لزوم ارتباط مؤثر و روزآمد با سطوح مختلف حوزه علمیه ابراز داشت: معظم له بر ارتباط کارآمد و روزآمد دبیرخانه شورای عالی با جمعیت با برکت حوزه تأکید داشتند و اولین جلسه در همین ارتباط تشکیل شده است.
مسئول دبیرخانه شورای عالی حوزههای علمیه اضافه کرد: این راهی که گشوده شده است، به لطف خدا ادامه خواهد یافت.
در ادامه، آیت الله محمدمهدی شبزندهدار حضور در این جمع را سعادتی برای خود توصیف کرد و اظهار داشت: سعادتی است برای حقیر که در محضر مبارکت شما اعزه حضور پیدا کنم و از ارشادات شما استفاده کنم.
شورای عالی باید با همه سطوح مختلف حوزه نشست داشته باشد
وی با اشاره به هدف برگزاری این جلسات تصریح کرد: شورای عالی باید با همه سطوح مختلف حوزه نشست داشته باشد و با همفکری، بهترین طریقها برای انجام رسالات مختلفی که بر عهده حوزه علمیه است و مطالبات جهانی که وجود دارد و آنچه حوزه منادی آن بوده است که اسلام میتواند به بهترین نحو زندگی انسان را تأمین نماید، مشخص شود.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه افزود: این راه بسیار طولانی و پر پیچ و خم است. چون از یک نظر بِکر است و این مسائلی که مورد نیاز ماست عَلی ما یَنبَغی نسبت به آن بحث نشده و امروز برعهده اساتید و فضلاست که نسبت به این موضوعات تحقیق و تفکر کنند.
وی با اشاره به سوم اسفند ماه، سالروز صدور منشور روحانیت توسط امام خمینی – قدسسره – در سال 1367، بیان داشت: امام فرمودند که حوزههای علمیه باید تمام قد آماده خدمت باشند، برای شهادت، ترویج اسلام و پیاده شدن احکام الهی و هم از نظر اجتهاد در زمینههای علوم عقلی و نقلی.
نباید سنتهای کارآمد حوزه به فراموشی سپرده شود
عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان اینکه نباید سنتهای کارآمد حوزه به فراموشی سپرده شود، ابراز امیدواری کرد: امیدواریم با همفکریهایی که میشود، راههای بهتری برای کمال حوزه بدست بیاوریم.
وی با یادآوری تأکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی – مدظلهالعالی – نسبت به لزوم ایجاد تحول در حوزههای علمیه عنوان کرد: رهبری معظم که از کسانی است که تجربه تحصیل در مشهد و قم را داشتهاند و خدمت اساتید بزرگی همچون آیات عظام بروجردی، امام خمینی، حاج شیخ مرتضی انصاری و میلانی تلمذ کردهاند، در این دوره بسیار تأکید بر مسئله تحول و بالندگی حوزه دارند.
استاد حوزه علمیه قم ادامه داد: در تشرفی که خدمت ایشان داشتم، بر مسئله فقاهت تأکید کردند و البته تأکید کردند که نگذارید فلسفه و علوم عقلی نیز به دست جاهای دیگر بیافتد و این رشته هم باید در کنار علوم اسلامی وجود داشته باشد.
وی در پایان خاطر نشان کرد: مطالبی که در اینجا بیان میشود باید در دبیرخانه مورد بحث و بررسی قرار گیرد و ممکن است نیاز باشد که مجددا از صاحبان آن نظر دعوت شود تا در نهایت به صورت یک قاعده مصوب مورد عمل واقع شود.
حجت الاسلام و المسلمین یحیی شریف طبع، مسئول اداره ارتباطات و نظام پیشنهادات دبیرخانه شورای عالی، گفت: یکی از تأکیداتی که نسبت به این جلسات شد، قید استمرار بود و اینکه این جلسات خروجی قابل استفاده داشته باشند.
وی بیان داشت: اساتید حاظر در این نشست، غالباً 10 تا 15 سال سابقه تدریس در دروس آزاد و مؤسسات حوزوی دارند و لذا با بدنه حوزه ارتباط قوی و خوبی دارند.
در ادامه این نشست، اساتید و فضلای حاضر، به بیان نقطه نظرات، پیشنهادات، انتقادات و دغدغههای خود به شرح ذیل پرداختند:
1) لزوم وضعیت شناسی نسبت به رشتهها و گرایشات حوزوی به خصوص فقه، 2) تهیه متن فقهی برای نیازهای جدید، 3) تقویت حضور در چرخه دانشی دنیا و توجه به کیفیت تولیدات علمی به جای کمیت آن، 4) لزوم معرفی توانمندیهای حوزه در عرصه تولید علم، 5) مسئله ورودی و ریزش طلاب، 6) لزوم تفکیک نقشهای متعدد شورای عالی و تشکیل اندیشکدههای مختلف، 7) ضرورت انجام اقدامات سریع و اثرگذار به جای اصلاحات ساختاری و سنگین، 8) لزوم استعداد سنجی هویتی با در نظر داشتن فرصتهای تکثر هویت در حوزه علمیه، 9) فقه مضاف و لزوم تعریف رشتهها و گرایشات فقهی متعدد، 10) اهمیت کنشگری حوزه در عرصه اجتماعی، 11) توجه بیشتر به اهمیت اسناد چشم انداز به عنوان یکی از راهکارهای سیاستی در حل چالش هویت در میان طلاب، 12) بازنگری در چرخه تولید علم در حوزه علمیه، 13) بازخوانی و ترویج اندیشههای امام راحل نسبت به حوزههای علمیه، 14) نیاز به تدوین رشته تخصصی حوزه شناسی و تاریخ حوزه، 15) ضرورت مواجهه حکیمانه و فعالانه حوزه با عرصه هوش مصنوعی، 16) لزوم رسمیت بخشی به عاملیت طلاب در سیاستگذاریها، 17) ایجاد فرصت و زمینه مواجهه با مسائل حوزه برای طلاب، 18) لزوم شناسایی مسائل اصلی حوزه از نا مسئلهها و مسئله نماها، 19) طراحی ساختار برای امتداد اینگونه جلسات در مدارس و مراکز حوزوی، 20) ضرورت بررسی علمی، پژوهشی، روانشناختی و جامعه شناختی قبل از هرگونه مواجهه با مسائل و مشکلات حوزه.
در بخش پایانی این جلسه نیز آیت الله شبزندهدار خطاب به اساتید و فضلای جوان گفت: کار را رها نکنید و مسئله را دنبال کنید. کار برای حضرت بقیة الله – عجل الله تعالی فرجه – است و حوزه برای حضرت است، لذا خیلی به دنبال تشکیلات نباشید.
وی اظهار داشت: من خاک پای تمام فضلا و سربازان حضرت بقیة الله – عجل الله تعالی فرجه – هستم و اینجا منزل شماست. آمادگی داریم تا حرفهای شما را بشنویم.
گزارش تصویری