دبیر شورای عالی حوزههای علمیه : آموزش باید پژوهش محور باشد، نوعاً حوزههای ما کار اصلیاش آموزشی است و پژوهش هنوز هم در برخی از جاها مهمان ناخوانده آموزش است؛ نداشتن پژوهش همراه کار آموزشی نقص جدی است و بسیاری از مشکلات ما به این برمیگردد که کار پژوهشی به سامان نیست.
آیتالله سید هاشم حسینی بوشهری، در دیدار معاون پژوهش و مدیران پژوهشی حوزه های علمیه با تبریک هفته پژوهش گفت: در دورانی به سر میبریم که انتظارها از کانونهای علمی به ویژه حوزههای علمیه چندین برابر شده است و از حوزه انتظار میرود نظامات سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و ... را بر اساس مسائل مورد نیاز نظام تدوین کند.
وی در ادامه افزود: درست است که پژوهش در حقیقت نتیجه یک آموزش است و انسانی که آموزش میبیند، توانمند برای کار پژوهشی میشود، ولی واقعیت مطلب این است که هر تحولی که امروز در دنیای معاصر اتفاق میافتد و هر نگاه نو و اختراع جدید در سایه کارهای عمیق پژوهشی است که بشر را به رشد و تعالی میرساند.
آیتالله حسینی بوشهری اظهار داشت: در این راستا کارهای خوبی صورت گرفته است و حوزه میتواند با قامتی استوار اعلام کند که در متن جریانات حکمرانی و کشورداری است و اینگونه نیست که روحانیت خودش را کنار کشیده باشد.
وی ادامه داد: وجهه غالب پژوهش را که نگاه میکنیم در راستای تسهیل برای زندگی بشر و در راستای رشد عقلانی و فکری بشر است و فرقی نمیکند که به دست مسلمان یا غیر مسلمان انجام شود.
دبیر شورای عالی حوزههای علمیه خاطر نشان کرد: جامعه، حوزههای علمیه، نسل جوان و سایر اقشار جامعه نیازهایی دارند که لازم است معاونت پژوهش با تمرکز و همافزایی میان مراکز علمی و پژوهشی و باز تعریف نیازهای جامعه به آنها پاسخ داده شود.
وی با اشاره به ضرورت حمایت از مراکز علمی، پژوهشگاهها و پژوهشگران ادامه داد: حمایتها باید هدفمند باشند و مشمولان حمایت مستحق این حمایت باشند و بودجه مستقلی برای انتشار آثار و پژوهشهای خود ندارند.
رئیس جامعه مدرسین حوزه علمیه قم تأکید کرد: آموزش باید پژوهش محور باشد، نوعاً حوزههای ما کار اصلیاش آموزشی است و پژوهش هنوز هم در برخی از جاها مهمان ناخوانده آموزش است؛ نداشتن پژوهش همراه کار آموزشی نقص جدی است و بسیاری از مشکلات ما به این برمیگردد که کار پژوهشی به سامان نیست.
وی با اشاره به وضعیت پایاننامههای حوزوی و ضرورت تناسب آنها با مسائل نو پیدا و البته سلف علمی، تصریح کرد: پایاننامه تابلوی علمیت تحقیقات حوزههای علمیه است، اگر قوی باشند باعث افتخار است و اگر ضعیف باشند مایه نگرانی است.
آیت الله
حسینی بوشهری در پایان، تحقق شعار آموزش پژوهش محور را از دغدغههای شورای عالی
حوزههای علمیه عنوان کرد و گفت: خلاء پژوهشی در برنامه درسی حوزههای علمیه باید پر
شود و قم به عنوان الگو برای سراسر کشور در این راه پیشگام باشد.